Česká a slovenská psychiatrie

Česká a slovenská psychiatrie

Časopis
Psychiatrické společnosti ČLS JEP
a Psychiatrickej spoločnosti SLS

souborný článek / review article

SCHIZOFRENIE V DĚTSTVÍ A ADOLESCENCI

SCHIZOPHRENIA IN CHILDHOOD AND ADOLESCENCE

Malá E.

Psychiatrická ordinace, Neurologická klinika 1. LF UK, Praha,
přednosta prof. MUDr. E. Růžička, DrSc.
SOUHRN

Schizofrenie je porucha charakterizovaná neurovývojovým opožděním a centrální poruchou poznání /tj. s generalizovaným kognitivním deficitem/. "Poslem" o  chybném dozrávání CNS při schizofrenii jsou poruchy konektivity v oblasti sociálního mozku a mozečku. Odchylný kortikální prenatální a postnatální vývoj se projeví až v adolescenci opožděným prořezáváním s atypickým utvářením neuronálních map, poruchou myelinizace, alterací glutamátových receptorů a  ztrátou plasticity. Ztráta plasticity a poruchy myelinizace vedou ke zhoršení kognitivních funkcí, vytvoření sociální dysfunkce a u vulnerabilních jedinců k  expresi schizofrenní poruchy. V článku je probrán vývoj mozku, mozečku a  mozečkový afektivní kognitivní syndrom ve vztahu k diagnóze schizofrenie a  základní symptomy schizofrenie v dětství /s časným a velmi časným začátkem/ a  schizofrenie v adolescenci.

Klíčová slova: schizofrenie v dětství a v adolescenci, kognitivní funkce, sociální mozek, mozečkový kognitivní afektivní syndrom, zobrazovací metody, rodinný "traifmarker schizofrenní poruchy.

SUMMARY

Malá E.: Schizophrenia in Childhood and Adolescence

Schizophrenia is a disorder characterized by delay in neurodevelopment and by central disorder of recognition (i.e. with generalized cognitive deficit). The connectivity impairment in the area of social brain and cerebellum are the "messenger" of abnormal CNS development in schizophrenia. Processes of neuronal reorganisation in cortical and subcortical structures, aberrant forms of pruning, sprouting and myelinization may play a major role in the pat-hogenesis of a schizophrenic breakdown. Models of neuroplasticity during adolescence can be connected with models of neurodevelopmental vulnerability and models of neurotoxicity within an integrated approach in order to better understand premorbid adjustment, onset, and course of schizophrenic illness. The loss of plasticity and aberrant myelinization lead to the worsening of cognitive functions, social dysfunction and, in individuals with specific genetic vulnerability to expression of schizophrenia. This article discusses the brain development in relation to the schizophrenia diagnosis and basic symptoms of childhood schizophrenia (with early and very early onset) and of adolescence schizophrenia.

Key words: childhood and adolescence schizophrenia, cognitive function, social brain, cerebellar cognitive affective syndrome, family trait marker of schizophrenia disorder.


Celá stať v dokumentu PDF
Čes a slov Psychiatr 2009;105(5): 212 -217

Zpět