kazuistika / case report

PARASITIC DELUSION IN PSYCHIATRIE OUTPATIENT DEPARTMENT

Zvěřová M.

Psychiatrická ambulance Fakultní polikliniky VPN, Praha,
přednosta prof. MUDr. J. Raboch, DrSc.

Parazitární blud se projevuje jako nevývratné přesvědčení o napadení pacienta hmyzem. Často způsobuje nesnesitelné svěděni, kterému se postižený jedinec brání nadměrným a nevhodným používáním čisticích a dezinfekčních prostředků, jež mnohdy vede až k poškození kůže. Nemocní zpravidla nejdříve vyhledávají pomoc u kožního lékaře, který je pak po vyjasnění charakteru potíží odesílá do péče psychiatra. Rozpaky v klasifikaci psychopatologického obrazu se objevují od doby prvních popisů onemocnění před více než sto lety, dle MKN-10 lze nejspíše diagnostikovat trvalou poruchu s bludy (P22.0). Terapeuticky se osvědčují antipsychotika i antidepresiva, jak dokládají vlastní dvě pozorování autorky.

Klíčová slova: parazitární blud, taktilní halucinóza, akarofobie, folie a deux, obtížná klasifikace, léčba antipsychotiky a antidepresivy.

Zvěřová M.: Parasitic Delusion in Psychiatrie Outpatient Department

Parasitic delusion becomes manifest as an irrefutable belief of being attacked by insects. It often causes unbearable itching results in the individual's defense with superfluous and unsuitable application of cleaning and disinfection remedies which often cause skin damage. The patients usually seek heal in a dermatologist who subsequently refers them to the psychiatric care. The dilemma in classification of the psychopathological picture occurs from the time of the first description of the disease more than a hundred years ago. According to the International Classification of Diseases-10 may possible be diagnosed as a permanent disorder with dilutions (F22.0). Anti-psychotics and antidepressants offer effective therapy as also documented by two cases of the author.

Key words: parasitic delusion, tactile hallucinosis, acrophobia, folie a deux, difficult classification, treatment with antipsychotics and antidepressants.

Čes a slov Psychiatr 2009;105(4): 177 -180