souborný článek / review article

METHODS IN DIAGNOSTICS OF DISSOCIATION SYMPTOMS

Ptáček R., Bob P.

Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha,
přednosta prof. MUDr. J. Raboch, DrSc.

Stávající poznatky o disociaci ukazují na široké souvislosti tohoto pojmu jak z hlediska jeho koncepčního významu pro psychopatologii a psychiatrii, tak z  hlediska klinické diagnostiky. Klinická zkušenost ukazuje, že včasná diagnostika disociativních symptomů představuje důležitý faktor pro stanovení adekvátní léčby. Nedostatečné zohlednění přítomnosti disociativních symptomů, vyžadujících specifický přístup k terapii, bývá častým důvodem léčebné rezistence. V následujícím přehledu pojednáváme o základních možnostech a  nástrojích diagnostiky disociativních symptomů. Vzhledem k praktickému použití je v tomto přehledu pozornost věnována především nejčastějším metodám diagnostiky, kterou představují sebeposuzovací dotazníky, škály a  strukturovaná interview. Ve stručnosti jsou zmíněny také obecnější psychodiagnostické metody, které lze použít ke zjištění psychopatologických projevů disociace.

Klíčová slova: disociace, disociativní symptomy, psychodiagnostické nástroje.

Ptáček R., Bob P.: Methods in Diagnostics of Dissociation Symptoms

Recent evidence regarding dissociation indicates that this concept is particularly useful for psychopathology, psychiatry and clinical diagnostics. According to clinical experience right and early diagnostics of dissociative symptoms presents important factor for treatment and unrecognizing of the symptoms may be a reason of treatment resistance. With respect to these findings the article reviews recent psychometric possibilities to assess dissociative symptoms with main focus to self-reported questionnaires, scales and structured interviews but other comprehensive methods useful for diagnostic practice are also shortly reviewed.

Key words: dissociation, dissociative disorders, psychodiagnostics, self report methods.

Čes a slov Psychiatr 2009;105(4): 163 -172