původní práce / original article

POLYMORFISMUS VALL58MET GENU PRO KATECHOL-O-METHYLTRANSFERÁZU A PSYCHOTICKÉ PŘÍZNAKY U ZÁVISLOSTI NA METAMFETAMINU

THE VALL58MET POLYMORPHISM OF THE CATECHOL-O-METHYLTRANSFERASE GENE AND PSYCHOTIC SYMPTOMS IN METHAMPHETAMINE DEPENDENCE

Hosák L.1, Hanušova A.1, Beránek M.2, Čermáková E.3

Psychiatrická klinika LP UK a PN, Hradec Králové,
přednosta prof. MUDr. J. Libiger, CSc.1
Ústav klinické biochemie a diagnostiky LP UK a PN, Hradec Králové,
přednosta prof. MUDr. V. Palička, CSc. 2
Oddělení výpočetní techniky, Ustav lékařské biofyziky LP UK, Hradec Králové,
přednosta doc. Ing. J. Hanuš, CSc.3

Východisko: Jedinci závislí na metamfetaminu mají jedenáctinásobně vyšší riziko rozvoje psychotických příznaků oproti běžné populaci. Dopamin, jeden z  klíčových neurotransmitérů v etiopatogenezi psychózy, je metabolizován katechol-O-methyltransferázou (COMT). Polymorfismus Vall58Met genu pro COMT mění aktivitu tohoto enzymu až čtyřnásobně, a tím ovlivňuje hladinu dopaminu v  mozku. Cílem studie bylo zjistit, zda jedinci závislí na metamfetaminu s  výskytem psychotických příznaků se liší od osob závislých na metamfetaminu bez psychotických příznaků pokud jde o genotyp nebo výskyt jednotlivých alel polymorfismu COMT.

Metody: Do studie byli zavzati pacienti závislí na metamfetaminu, kteří s  výzkumem souhlasili. Psychotické příznaky v rámci Dg. P15.50 až P15.53 byly diagnostikovány pomocí klasifikace MKN-10. Genotyp COMT byl určen metodou PCR (polymerase chain reaction).

Výsledky: Do studie vstoupilo celkem 83 osob (ženy N = 25) ve věkovém rozmezí 18 - 38 let (medián 22 let) závislých na metamfetaminu. Psychotické příznaky se vyskytly u 18 pacientů (ženy N = 8). Nebylo prokázáno, že výskyt psychotických příznaků u osob závislých na metamfetaminu by statisticky významně souvisel s genotypem COMT nebo jednotlivými alelami (P = N.S.; Pisherův přesný test).

Závěr: Výsledek studie mohl být ovlivněn hodnocením celého souboru bez rozlišení pohlaví, skrytými etnickými faktory nebo interakcí vyšetřovaného polymorfismu s jinými geny či faktory prostředí.

Klíčová slova: závislost na metamfetaminu, psychóza, dopamin, katechol-O-methyltransferáza, polymorfismus Vall58Met COMT.

Hosák L., Hanušova A., Beránek M., Čermáková E.: The Vall58Met Polymorphism of the Catechol-O-Methyltransferase Gene and Psychotic Symptoms in Methamphetamine Dependence

Background: The risk of psychotic symptoms in methamphetamine dependent individuals is eleven times higher as compared to the general population. Dopamine, which is one of the key neurotransmitters in etiopathoge-nesis of psychosis, is metabolised by catechol-O-methyltransferase (COMT). The COMT gene Vall58Met polymorphism changes activity of the COMT enzyme up to fourfold and thus influences the dopamine activity in the brain. The aim of the study was to ascertain whether subjects dependent on methamphetamine with psychotic symptoms significantly differ from methamphetamine dependent individuals without psychosis in the Vall58Met COMT genotype or allele frequency.

Methods: Methamphetamine dependent inpatients who had signed the informed consent were enrolled into the study. We assessed psychotic symptoms according to the ICD-10 classification of mental disorders (Dgs P15.50 to P15.53). The COMT genotype was detected by the PCR (polymerase chain reaction).

Results: Eighty-three patients (25 women) at the age of 18-38 years (median 22 years) dependent on methamphetamine entered the study. We found psychotic symptoms in 18 subjects (8 women). No significant association between psychosis in methamphetamine dependence and the Vall58Met COMT genotype or allele frequency was proved (P = N.S.; Fisher's Exact Test).

Conclusions: Our results may have been influenced by the joint assessment of males and females in one sample, hidden ethnic stratification or interaction of the Vall58Met COMT gene polymorphism with other genes and environmental factors.

Key words: methamphetamine dependence, psychosis, dopamine, catechol-O-methyltransferase; COMT gene Vall58Met polymorphism.

Čes a slov Psychiatr 2008;104(3): 109 -114